Tak tohle asi nikdo z nás neřekne, ale bohužel se tak chováme. Tak jinak. K čemu má sloužit půst? No přeci ke změně smýšlení. Takže pokud chci držet nějaký půst, budu se prvně muset rozhodnout změnit smýšlení a pak k tomu vybrat adekvátní prostředky. Ale to je úplně jiná perspektiva než ta nesmyslná úvodní věta. A co posty, které jsou vyhlášeny za nějakým účelem? Vlastně je třeba totéž, když je skutečnost, za kterou či pro kterou se chci postit, tak to ale opět musí být věc obrácení a mého postoje k této skutečnosti a k Bohu. Jinak jsme v bludu samospasení či obchodu.
Izajáš 58:5 Což to je půst, který si přeji? Den, kdy se člověk pokořuje, kdy hlavu sklání jako rákos, žínici obléká a popelem si podestýlá? Dá se toto nazvat postem, dnem, v němž má Hospodin zalíbení? 6 Zdalipak půst, který já si přeji, není toto: Rozevřít okovy svévole, rozvázat jha, dát ujařmeným volnost, každé jho rozbít? 7 Cožpak nemáš lámat svůj chléb hladovému, přijímat do domu utištěné, ty, kdo jsou bez přístřeší? Vidíš-li nahého, obléknout ho, nebýt netečný k vlastní krvi?
A tady už nejde poznamenat více než Ježíšovo: „Kdo má uši k slyšení, slyš“, neboť jasněji než Izaiáš to zatím nikdo neřekl.
Popeleční středa a Velký pátek jsou dny tzv. přísného postu. Co to znamená teda přísný půst?
Znamená to půst zdrženlivosti a ten se vztahuje na maso teplokrevných zvířat, protože byla v tradici vždy považována za určitý komfort v běžné stravě. Ryby byly naopak chápány jako pokrm chudých a půst zdrženlivosti se na ně nevztahuje. Tento půst se týká všech křesťanů od 14 let.
A půst újmy, kterým jsou vázáni dospělí křesťané (od 18 do 60 let), kteří nejsou nemocní, což znamená, že se pouze jednou za den smí najíst do sytosti.
Kán. 1249: Všichni křesťané, každý svým způsobem, jsou z božího zákona povinni činit pokání; aby se všichni určitým zachováváním pokání navzájem spojili, stanovují se dny pokání, v nichž se křesťané zvláště věnují modlitbě, konají skutky zbožnosti a lásky a také sebezápor tím, že své vlastní povinnosti věrněji plní a že zachovávají pokání újmou a zdrženlivostí od pokrmů podle následujících kánonů.
Kán. 1250: Dny a doby pokání v celé církvi jsou jednotlivé pátky během celého roku a doba postní.
Kán. 1251: Pokání zdrženlivosti od masa nebo jiného pokrmu podle předpisů biskupské konference se zachovává každý pátek v roce, pokud nepřipadne na den slavnosti; pokání zdrženlivostí i újmou se zachovává na Popeleční středu a na Velký pátek, v den utrpení a smrti našeho Pána Ježíše Krista.
Dle úpravy ČBK s dovolením Apoštolského stolce je páteční půst možno nahradit jiným způsobem.
Kán. 1252: Zákonem pokání zdrženlivosti jsou vázáni osoby od dovršeného čtrnáctého věku; zákonem pokání jsou vázáni všichni zletilí až do započatého šedesátého roku. Pastýři duší a rodiče dbají, aby také ti, kteří nejsou vázáni zákonem pokání zdrženlivostí a újmou z důvodu nezletilosti, byli vychováváni k správnému pochopení pokání.